Jednostavna javna nabava u EOJN RH – šampion kritike Nacrta novele Zakona o javnoj nabavi u eSavjetovanju

Na Nacrt prijedloga zakona o izmjenama i dopunama Zakona o javnoj nabavi koji je u eSavjetovanju bio od 16. 10. 2025 do 15. 11. 2025. „sručilo“ se čak 389 komentara, kojima se predlaže redefiniranje ili ukidanje predloženih odredbi izmjena Zakona o javnoj nabavi. Apsolutni pobjednik po broju komentara je članak 5. predloženih izmjena s čak 48 komentara: njime se predlaže intervencija u pravno uređenje postupka jednostavne nabave, uvođenjem obveze da se jednostavne nabave određenih vrijednosti obvezno provode javno u modulu EOJN RH. Izdvajamo komentare Hrvatske udruge poslodavaca i Udruge gradova u Republici Hrvatskoj.

1. Jednostavna nabava više neće biti jednostavna, nego složena?

    Predloženom izmjenom članka 5. Nacrta novele Zakona o javnoj nabavi (kojom se u članak 15. Zakona o javnoj nabavi predlaže dopuna novim stavkom 4.) propisuje se obveza javne objave jednostavnih nabava čija je procijenjena vrijednost veća od 15.000,00 eura za nabavu robe i usluga te veća od 35.000,00 eura za nabavu radova, u Elektroničkom oglasniku javne nabave Republike Hrvatske (EOJN RH).

    Točnije, predložena odredba glasi:

    Članak 5.

    U članku 15. iza stavka 3. dodaje se novi stavak 4. koji glasi:

    „Jednostavnu nabavu čija je procijenjena vrijednost veća od 15.000,00 eura za nabavu robe i usluga te veća od 35.000,00 eura za nabavu radova, naručitelj obvezno provodi javno u modulu jednostavne nabave u Elektroničkom oglasniku javne nabave Republike Hrvatske (u daljnjem tekstu: EOJN HR).“

    Dosadašnji stavak 4. koji postaje stavak 5. mijenja se i glasi:

    „(5.) Iznimno od odredbi stavaka 2., 3. i 4. ovoga članka, pravila, postupke i način provedbe jednostavne nabave u diplomatskim misijama i konzularnim uredima Republike Hrvatske u inozemstvu do pragova iz članka 12. stavka 1. točke 2. ovoga Zakona propisuje ministar nadležan za vanjske poslove, pravilnikom uzimajući u obzir načela javne nabave.“

    Ova izmjena značajno bi promijenila dosadašnju praksu prema kojoj se postupci jednostavne nabave provode sukladno općim aktima naručitelja, pri čemu naručitelji samostalno odlučuju hoće li objavu postupaka provoditi putem EOJN-a RH, vlastitih internetskih stranica ili drugih aplikativnih rješenja.

    2. Primjedbe i komentari u eSavjetovanju

    Kao što smo uvodno naveli, ta je odredba u eSavjetovanju „zaradila“ čak 48, uglavnom, negativnih komentara kojima se izražava neslaganje s predloženim rješenjem. Tek je poneki komentar takav prijedlog ocijenio pozitivnom ocjenom (uglavnom, zbog veće transparentnosti i smanjenja moguće korupcije u postupcima jednostavne javne nabave).

    Prigovori se odnose i na samu nomotehniku odredbe: trebalo bi, prema komentarima, na jasan i precizan način pojasniti izmjenu članka 15., na način da se objasni što se smatra javnim provođenjem jednostavne nabave u modulu EOJN, budući da postoje dva načina provođenja postupka. Potrebno bi, dakle, bilo jasno propisati koju vrstu postupka jednostavne nabave naručitelj mora provesti u modulu jednostavne nabave u EOJN-u RH. Isto tako, komentatori ističu da bi se na precizan način trebalo pojasniti što u slučajevima kada se nitko od ponuditelja ne javi na takve javne objave.

    Najviše neslaganja s predloženim rješenjem obrazlaže se time da se takvim rješenjem opterećuje sustav EOJN i naručitelje te se provedba postupka znatno otežava i usporava, što je suprotno naravi postupka jednostavne nabave, kao i načelima proporcionalnosti i učinkovitosti.

    Jednostavna nabava trebala bi, po definiciji i svrsi, biti administrativno lagan i brz postupak. Uvođenje obveznog korištenja EOJN HR-a za jednostavne nabave (koje su i dalje ispod praga primjene Zakona o javnoj nabavi), ide prema izjednačavanju provedbe jednostavne nabave s postupkom javne nabave. Korištenje EOJN HR-a zahtijeva dodatno vrijeme za obuku, poznavanje sustava i značajno vrijeme za unos podataka, objavu dokumentacije, komunikaciju i vođenje postupka. Za nabave od 15.000,00 eura /35.000,00 eura bez PDV-a to je nerazmjerno visok administrativni trošak u usporedbi s vrijednošću takvih postupaka nabave.

    3. Stajalište Hrvatske udruge poslodavaca (HUP)

    HUP je izričito protiv predložene obveze da se jednostavne nabave određenih vrijednosti obvezno provode javno u modulu EOJN RH. o Ističu da je sa stajališta transparentnosti uvođenje ove obveze razumno, međutim, za sve subjekte – obveznike javne nabave, bilo male ili velike – ta obveza zasigurno utječe na nepotrebno dodatno administrativno opterećenje u jednostavnom postupku nabave, što znači automatsko poskupljenje postupka. U konačnici, provođenje jednostavne nabave kroz EOJN gotovo bi se izjednačilo s nabavama velike vrijednosti, čime nestaje potreba za pragovima u javnoj nabavi. Također, takva odredba uzrokovala bi potrebu izmjene internih akata, primjerice, Pravilnika o jednostavnoj nabavi kod svih naručitelja. Posebno će biti opterećeni javni naručitelji koji nemaju zaposlenih djelatnika s iskustvom rada u sustavu EOJN ili djelatnika pravne struke. Jedan od pokazatelja uspješnosti iz Tablice rezultata jedinstvenog tržišta i konkurentnosti (Single Market and Competitiveness Scoreboard) je i kriterij Izravna dodjela (direct award). Taj pokazatelj odražava nekoliko aspekata nabave, uključujući transparentnost i konkurenciju. Da bi pojedina zemlja članica bila ocijenjena zelenom bojom mora imati zadovoljavajuće performanse, odnosno pokazatelj mora imati vrijednost manju ili jednaku 5 %. S obzirom na to da Hrvatska ima vrijednost koja je ispod 5 %, odnosno ostvaruje zadovoljavajuće performanse, uvođenje dodatne razine objave nije potrebno niti će biti od utjecaja na postignuće transparentnosti koja je već ostvarena. Navedenom obavezom objave svih nabava preko 15.000 eura samo će se dodatno usporiti postupanja naručitelja, povećati obujam posla javnih naručitelja, od kojih mnogi nemaju stručni kadar u ovom segmentu te stvoriti dodatan administrativni trošak koji će premašiti samu korist od uvođenja pravila objave.

    4. Stajalište i komentar Udruge gradova u Republici Hrvatskoj

    Oglasila se u eSavjetovanju o prijedlogu i Udruga gradova. Ističe da iako naručitelji postupke nabave ispod pragova za javnu nabavu mogu provoditi koristeći vlastite resurse i forme, ali i angažiranjem EOJN ili drugog subjekta koji na tržištu pruža uslugu portala/sustava za provedbu postupaka jednostavne nabave, prema Nacrtu prijedloga zakona određeni postupci jednostavne nabave (za financijski značajnije predmete nabave) smjeli bi se provoditi isključivo putem EOJN. Dodijeliti takvo isključivo pravo državnom poduzeću protivno je kako pravu EU-a (jer se time neopravdano ograničavaju načela otvorenog tržišnog gospodarstva i slobodnog tržišnog natjecanja) tako i pravu RH, jer se na taj način neopravdano ograničava Ustavom zajamčena poduzetnička i tržišna sloboda kao temelja gospodarskog ustroja RH. Kako ova mjera pridonosi borbi protiv korupcije i povećava transparentnost? U obrazloženju Nacrta o tome se ne govori. Naime, ne postoje nikakva jamstva da će se upravo tim mehanizmom smanjiti ili spriječiti korupcija, povećati transparentnost i/ili zaštititi neki drugi interes važan za cjelokupno društvo. Sve eventualne problematičnosti jednostavnih nabava i dalje ostaju: neprimjena/izbjegavanje primjene pravnog okvira (zakon, pravilnik, ugovor) kod izrade, pregleda i ocjene dokumentacije te kod izvršenja ugovora, pogodovanje opisom i tehničkim specifikacijama predmeta nabave, lažiranje podataka, karteli, nedostatni nadzor nad provedbom takvih postupaka,  neuređenost pravne zaštite … Jedino što je novo je to da se platforma za provođenje određenih financijski značajnijih jednostavnih nabava monopolizira putem aplikacije EOJN. Dodatno, dio obrazloženja iz Nacrta da će se postupci tih jednostavnih nabava provoditi bez naknade zapravo ne proizlazi iz samog teksta Nacrta predložene zakonske odredbe. U obrazloženju je, naime, samo navedeno da odluku o obavljanju takve usluge bez naknade donosi izvršna vlast. Dakle, besplatnost te usluge zakonodavac ne jamči. Zbog svega navedenog Udruga gradova predlaže brisati odredbu novog stavka 4. članka 15. kao i sve druge odredbe koje su s njom povezane.

    Važno!

    Hoće li jednostavna javna nabava postati manje jedostavna, odnosno složena? Čak 48 komentara dobio je članak 5. Nacrta novele Zakona o javnoj nabavi u jednomjesečnom eSavjetovanju, kojim se predlaže intervencija u pravno uređenje postupka jednostavne nabave, uvođenjem obveze da se jednostavne nabave određenih vrijednosti obvezno provode javno u modulu EOJN RH.

    Podijelite:

    Svi članci iz područja:
    construction-site-1359136_1920