Primjena Zakona o pravu na pristup informacijama, aktualna praksa i najčešće nepravilnosti u praksi

Predavač/i:

Datum i vrijeme:

Vrijeme završetka:

Webinar (putem ZOOM-a)

Pravo na pristup informacijama Alineja 2

ŠTO I ZAŠTO? Zakon o pravu na pristup informacijama („Narodne novine“, broj 25/13, 85/15 i 69/22, u daljnjem tekstu: Zakon) u primjeni je od 2013. Iako je dugi niz godina u primjeni, Zakon u praksi često predstavlja izazov za mnoga tijela javne vlasti. Zakon obuhvaća široki krug obveznika primjene (tijela javne vlasti), od tijela državne uprave, drugih državnih tijela, jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave, pravnih osoba i drugih tijela koja imaju javne ovlasti, pravnih osobe čiji je osnivač Republika Hrvatska ili jedinica lokalne ili područne (regionalne) samouprave, pravnih osoba koje obavljaju javnu službu, pravnih osoba koje se temeljem posebnog propisa financiraju pretežito ili u cijelosti iz državnog proračuna ili iz proračuna jedinica lokalne i područne (regionalne) samouprave odnosno iz javnih sredstava (nameta, davanja i sl.) i trgovačka društva u kojima Republika Hrvatska i jedinice lokalne i područne (regionalne) samouprave imaju zasebno ili zajedno većinsko vlasništvo. Zakon propisuje niz obveza koje su jednake za sva tijela javne vlasti, što predstavlja izazov za mnoge obveznike koje često nemaju dovoljno stručnih kapaciteta za ispunjavanje svih obveza. Ispunjavanje obveza iz Zakona o pravu na pristup informacijama posebno predstavlja izazov i iz razloga što u većini tijela javne vlasti poslove koje su vezani za primjenu Zakona obavljaju zaposleni uz svoje redovne poslove. To dovodi do situacija da službenici nemaju dovoljno znanja prilikom rješavanja zahtjeva za pristup informacijama, da ne objavljuju potrebne informacije na internatskoj stranici, da nisu upoznati s provedbom savjetovanja s javnošću i osiguranje javnosti rada. Zadnje izmjene Zakona iz 2022. donijele su novosti kao što je mogućnost korisnika na podnošenje prigovora na obavijesti koje su propisane Zakonom, a Povjerenik za informiranje dobio je u nadležnost izvršenje rješenja kao instrument koji ima za cilj efikasno postupanje po obvezujućim rješenjima koje se osigurava izricanjem novčane kazne čelniku tijela. Stoga je za pravilnu primjenu Zakona nužno educiranje službenika u tijelima javne vlasti, a i čelnika tijela koji je odgovoran za provedbu Zakona. Zakon omogućuje svim osobama, fizičkim i pravnim, domaćim i stranim, podnošenje zahtijeva za pristup informacijama, te je stoga nužno da su i korisnici upoznati s korištenjem prava na pristup informacija. Na ovom webinarom sudionike će se detaljno upoznati s najvažnijim značajkama Zakona, dosadašnjim iskustvima u praksi, obvezama koje tijela javne vlasti imaju prema Zakonu, aktualnom praksom Povjerenika za informiranje i Visokog upravnog suda RH, dobrim i lošim postupanjima i najčešćim nepravilnostima u praksi.


ZA KOGA? Webinar je namijenjen službenicima za informiranje, zamjenicima službenika za informiranje i drugim osobama koje u svakodnevnom radu primjenjuju Zakon o pravu na pristup informacijama, a također i rukovodećim službenicima i čelnicima tijela. Osim toga, webinar je namijenjen i korisnicima prava na pristup informacijama.

Program:

1. Pravni okvir prava na pristup informacijama (što, kako i zašto?)

2. Obveze tijela javne vlasti

3. Postupanje po zahtjevima za pristup informacijama (postupak, aktualna praksa i najčešće nepravilnosti u praksi)

  • Sadržaj zahtjeva, upisivanje zahtjeva u službeni upisnik i postupanje po zahtjevu
  • Razlozi za uskratu informacija i primjeri dobre i loše prakse
  • Zlouporaba prava na pristup informacijama
  • Rješavanje zahtjeva za pristup informacijama (omogućavanje pristupa informacijama, izdavanje obavijesti i donošenje rješenja)
  • Mogućnost korisnika na podnošenje prigovora na obavijesti koje su propisane Zakonom
  • Izračun troškova informacije i načini dostave informacija

4. Postupanje po zahtjevima za ponovnu uporabu informacija

5. Žalbeni postupak i sudski nadzor

  • Primjeri iz prakse

6. Izvršenje rješenja i prekršaji

7. Obveza objave informacija i otvoreni podaci

8. Objavljivanje dokumenata u svrhu savjetovanja s javnošću

  • Primjeri iz prakse

9. Javnost rada tijela javne vlasti

  • Primjeri iz prakse

Očekivano trajanje je do 12,30h.

Prijava na webinar i tehnički zahtjevi za sudjelovanje:

Zainteresirani za webinar mogu se prijaviti putem prijavnice do 2. 6. 2025. Dan prije webinara sudionici će e-mailom dobiti poziv i uputu za registraciju na ZOOM, a nakon registracije i e-mail s potvrdom registracije s poveznicom za sudjelovanje. Na dan seminara sudionicima će organizator e-mailom poslati power point prezentaciju. Za praćenje webinara potrebno je osigurati pristup ZOOM-u (webinar se može pratiti preko instaliranog ZOOM software-a ili putem Internet preglednika), računalo, tablet ili mobitel, stabilnu internetsku vezu, mikrofon te zvučnik ili slušalice.

Pitanja sudionika:

Prilagodite edukaciju svojim potrebama: Svaki prijavljeni sudionik može najkasnije 7 dana prije webinara dostaviti organizatoru (na e-mail seminari@alineja.hr) svoja pitanja kako bi ih predavačica adekvatno obradila i uključila u svoje predavanje. Osim toga, sudionicima je omogućeno i tijekom cijelog trajanja webinara postavljati pitanja pisano i usmeno.

Kotizacija:

Kotizacija za sudjelovanje na webinaru iznosi 140 € (drugi i svaki sljedeći sudionik iz istog subjekta plaća 110 €) i uključuje power point prezentaciju u digitalnom obliku, mogućnost postavljanja individualnih upita, interaktivnu raspravu te snimku webinara. Kotizacija se uplaćuje najkasnije do 2. 6. 2025. na račun broj HR2523600001103162393, poziv na broj: BROJ PONUDE (opis plaćanja: Webinar – 3. 6. 2025.). Obrt Alineja nije u sustavu PDV-a.

Dodatne informacije:

Podijelite: