Jadranka Knežević, mag. oec., porezna stručnjakinja
Viktor Obrol, mag. oec., viši specijalist za tehnologiju u Centru elektroničkog poslovanja, FINA
ŠTO I ZAŠTO? Prije redovite ljetne stanke Hrvatski sabor donio je novi Zakon o fiskalizaciji (NN 89/25) koji u određenom dijelu stupa na snagu 1. 9. 2025., no najveće izmjene stupaju na snagu 1. 1. 2026., a odnose se na: 1) obvezu izdavanja i zaprimanja te fiskalizacije eRačuna za poduzetnike u sustavu PDV-a za tuzemne transakcije 2) obvezu zaprimanja i fiskalizacije eRačuna za trgovačka društva, obrtnike i slobodna zanimanja koja nisu u sustavu PDV-a za tuzemne transakcije, 3) obvezu zaprimanja i fiskalizacije eRačuna za tijela državne uprave, JLP(R)S te proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i JLP(R)S koji su upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika, a nisu upisani u registar obveznika PDV-a i 4) novu obvezu eIzvještavanja.
Navedeni Zakon, međutim, određuje i početak primjene nekih njegovih odredbi od 1. 1. 2027., koje se odnose na obvezu izdavanja i zaprimanja eRačuna za trgovačka društva te obrtnike i slobodna zanimanja koja nisu u sustavu PDV-a za tuzemne transakcije i obvezu izdavanja i zaprimanja eRačuna za tijela državne uprave, JLP(R)S te proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i JLP(R)S koji su upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika, a nisu upisani u registar obveznika PDV-a.
Sve će to posljedično dovesti do ukidanja ili promjene određenih poreznih prijava (u dijelu PDV-a, poreza na dobit, poreza na dohodak i dr.) i usklađenja ostalih poreznih propisa. Osim toga, bitna novina koju donosi novi Zakon o fiskalizaciji je proširenje provođenja postupka fiskalizacije na sve račune u krajnjoj potrošnji, neovisno o načinu plaćanja.
U porezno-računovodstvenom dijelu predavanja na ovom seminaru sudionicima će se dati detaljan uvid u nove zakonske obveze i korake u postupku zamjene papirnatih računa elektroničkim računima i njihovoj fiskalizaciji, uz prikaz mnogih dosadašnjih pitanja iz prakse s odgovorima Porezne uprave.
Povrh toga, a budući da obveznici primjene novoga Zakona o fiskalizaciji svoje buduće obveze ne mogu izvršiti bez informacijskog posrednika (informacijski posrednik je pravna ili fizička osoba kojoj je dodijeljen OIB i koja uslužno pruža usluge izdavanja i primanja eRačuna te pratećih isprava drugima i fiskalizacije eRačuna, a može pružati usluge eIzvještavanja i/ili metapodatkovnih servisa drugima), u drugom dijelu predavanja sudionicima će se dati i ključne informacije o digitalizaciji poslovanja, uvođenju fiskalizacije eRačuna na nacionalnoj razini te prezentirati mogućnosti i rješenja koja u toj domeni pruža FINA (FINA e-Račun; Osiguravanje dugoročne arhive e-Računa; Prilika za ERP integraciju s FINA-om).
ZA KOGA? Ovaj seminar namijenjen je računovođama, zaposlenicima u odjelima financija, poreznim savjetnicima, revizorima, čelnicima, pročelnicima i službenicima lokalnih i područnih jedinica, poduzetnicima, obrtnicima, financijskim institucijama, proračunskim i izvanproračunskim korisnicima, neprofitnim i drugim organizacijama.
Program:
1. Novosti koje donosi Zakon o fiskalizaciji (NN 89/25)
– obveznici „stare“ fiskalizacije u krajnjoj potrošnji kod izdavanja računa građanima (Fiskalizacija 1.0)
– obveznici izdavanja i zaprimanja eRačuna i fiskalizacije eRačuna (Fiskalizacija 2.0)
– primjena od 1. 9. 2025.:
– ukidanje obveze fiskalizacije pratećih dokumenata
– ukidanje dostave podataka o poslovnim prostorima putem obrasca Prijava podataka u sustav fiskalizacije (u papirnatom obliku) – obveza dostave putem ePorezne
– ukidanje mogućnosti dostave podatka o čeku
– mogućnost testiranja za razmjenu eRačuna, fiskalizaciju eRačuna i eIzvještavanje
– primjena od 1. 1. 2026.:
– obveza izdavanja i zaprimanja eRačuna za porezne obveznike u sustavu PDV-a
– obveza zaprimanja eRačuna za trgovačka društva, obrtnike, slobodna zanimanja, tijela državne uprave, JLP(R)S te proračunske i izvanproračunske korisnike državnog proračuna i JLP(R)S koje su upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika koji nisu u sustavu PDV-a
– uvođenje obveze eIzvještavanja
– primjena od 1. 1. 2027.:
– obveza izdavanja i zaprimanja eRačuna za trgovačka društva te obrtnike i slobodna zanimanja koja nisu u sustavu PDV-a za tuzemne transakcije
– obveza izdavanja i zaprimanja eRačuna za tijela državne uprave, JLP(R)S te proračunske i izvanproračunske korisnici državnog proračuna i JLP(R)S koji su upisani u Registar proračunskih i izvanproračunskih korisnika, a nisu upisani u registar obveznika PDV-a
2. Fiskalizacija računa u krajnjoj potrošnji
– izuzeće od obveze fiskalizacije računa
– obvezni elementi računa u krajnjoj potrošnji
– oznaka operatera
– slijednost računa
– izdavanje računa koji sadrži Jedinstveni identifikator računa (JIR)
– dostavljanje podataka o poslovnim prostorima
– postupak fiskalizacije prodaje putem samoposlužnih uređaja
– postupak dostave podataka o napojnici
– nemogućnost izdavanja računa koji sadrži Jedinstveni identifikator račun (JIR)
– storniranje računa
– obavijest o računu
– izdavanje pratećih dokumenata prije računa
– plaćanja između obveznika fiskalizacije računa gotovim novcem
– blagajnički maksimum
3. Izdavanje i fiskalizacija eRačuna u poslovanju poreznih obveznika
– pojam eRačuna
– rokovi čuvanja eRačuna
– razmjena eRačuna
– obveza izdavanja eRačuna
– izuzeće od obveze izdavanja eRačuna
– nemogućnost izdavanja eRačuna
– Klasifikacija proizvoda po djelatnostima – KPD
– ponovno slanje eRačuna
– postupak objave identifikatora u AMS-u – Adresaru metapodatkovnih servisa
– podaci za fiskalizaciju eRačuna
– nemogućnost fiskalizacije
– postupak eIzvještavanja za isporuke za koje nije bilo moguće izdati eRačun
– podaci o naplati eRačuna
– podaci o odbijanju eRačuna
– aplikacije MIKROeRAČUN i FiskAplikacija
– rokovi za donošenje podzakonskih propisa
– nadzor nad provedbom fiskalizacije računa u krajnjoj potrošnji
– nadzor nad izdavanjem i fiskalizacijom eRačuna
– odredbe o prekršajima – lakši, teži i najteži prekršaji
4. Usporedba fiskalizacije u krajnjoj potrošnji i fiskalizacije eRačuna
5. Pitanja iz prakse i odgovori Porezne uprave
– je li račun za prodaju dugotrajne imovine (rabljenog mobitela) fizičkoj osobi račun u krajnjoj potrošnji?
– radno vrijeme poslovnog prostora koji račune izrađuje u redovnom, ali i prekovremenom vremenu pa i nedjeljom?
– mora li trodijelni fiskalni broj imati u sebi znak “/” ili se može koristiti neki drugi znak (npr. “-” ili “_”)?
– jesu li rješenja državnih tijela, gradova i općina te plaćanje na temelju njih u potpunosti izuzeti od eRačuna i Fiskalizacije?
– jesu li donacije i uzorci obuhvaćeni Fiskalizacijom 2.0 i e-Invoicingom?
– trebaju li interni dokumenti biti fiskalizirani (npr. PDV na odbitke od plaće i sl.)?
– mora li svaka stavka koja se fakturira na računu imati KPD?
– koju oznaku KPD-a koristiti kod prefakturiranja?
– naknadni popusti (godišnji bonusi na promet različitih proizvoda) – postoji li neka univerzalna šifra?
– koja je razlika između šifre vrste dokumenta 325 – Predračun i 386 – Račun za predujam?
– ako se izda faktura koja zbog tehničkih razloga nije otišla na e-Invoicing portal, što napraviti u tom slučaju?
– je li dovoljno putem eIzvještavanja slati podatke o naplaćenim računima ili će biti potrebno za svaki račun posebno postaviti pravilo kako bi poruka stigla u ePoreznu kad se račun naplati?
– ako dobavljač koji je izvan PDV sustava u 2026. godini izda eRačun, ali ga ne fiskalizira, hoće li fiskalizacijski sustav javljati grešku ako primatelj pokuša fiskalizirati takav račun?
– smatra li se da je dostavom podataka putem eIzvještavanja obveza fiskalizacije izvršena u slučaju ako se eRačun ne može izdati primatelju računa zbog nedostupnosti identifikatora u AMS-u?
– ako kupac naknadno obavijesti prodavatelja da je registrirao adresu u AMS-u, je li potrebno ponovno izdati kopiju eRačuna i fiskalizirati je?
– povratna poruka s brojem pod kojim je poslani eRačun zaveden u sustavu Porezne uprave – je li potrebno čuvati navedeni povratni broj, odnosno treba li ga uključiti u bilo koje izvještavanje?
– popust zbog prijevremenog plaćanja koje se obično izdaje kao terećenje – koju klasifikacijsku oznaku staviti na terećenje?
– što se smatra podatkom o „načinu plaćanja“ i treba li se kao jedan od načina plaćanja navoditi i kompenzacija?
– odnosi li se članak 39. Zakona „Izuzeće od obveze izdavanja eRačuna“ i za B2G račune ili se navedeno odnosi samo na B2B račune?
– u slučaju nemogućnosti izdavanja računa može se izdati račun (samo) u papirnatom obliku – je li u tom slučaju dozvoljeno izdati i račun u PDF-u kao i do sada?
– kako evidentirati obračun PDV-a po naplaćenim naknadama kod izlaznih i ulaznih računa?
– što kada je obveznik PDV-a tromjesečni obveznik, a fiskalizira račune u roku 5 dana i dužan je dostaviti izvještaj o naplaćenim računima svakog 20-og u mjesecu za prethodni mjesec?
– ako je isporuka robe/usluge bila koncem 2025., a račun izdan početkom 2026., treba li broj računa slijediti brojčani niz za 2025. ili 2026.?
6. Digitalizacija financijskih procesa u primjeni novog Zakona o fiskalizaciji (e-Račun, e-Poslovanje, Fiskalizacija 2.0, e-Arhiv)
– važnost digitalizacije financijskih procesa
– digitalizacija u poslovnom subjektu i javnim tijelima – Fina Digit.ALL?
– elektroničko potpisivanje/pečatiranje i ovjeravanje dokumenata
– e-Potpis u Oblaku
– eRačun – zašto razmjenjivati eRačune?
– proces razmjene eRačuna u javnoj nabavi u RH
– Fina e-Račun za poslovne subjekte
– Fina e-Račun za državu
– što osigurava Fina e-Račun?
– međunarodna razmjena eRačuna
– FINA Access Point
– uloga FINA-e kao informacijskog posrednika i pristupne točke
– testiranje sukladnosti
– tehnička priprema korisnika i podrška FINA-e
– Fiskalizacija 2.0
– rokovi primjene novog Zakona
– kako se pripremiti?
– što se fiskalizira?
– koji obrasci se ukidaju?
– tehničke komponente
– eIzvještavanje – što, kako i kada se izvještava?
– fiskalizacija eRačuna – kako to izgleda u praksi?
– tehnička dokumentacija, primjeri poruka i promjene u strukturi eRačuna
– e-Arhiv
– Arhiviranje (čuvanje) eRačuna
– Sigurna elektronička arhiva razmijenjenih eRačuna
Prijava na seminar:
Zainteresirani za seminar mogu se prijaviti putem prijavnice najkasnije 26. 9. 2025. Na seminaru sudionici mogu postavljati pitanja, a svoje upite mogu dostaviti i unaprijed, na e-mail seminari@alineja.hr. Interaktivna rasprava na seminaru je poželjna i dobrodošla.
Kotizacija:
Kotizacija za sudjelovanje na seminaru iznosi 130 € + PDV (drugi i svaki sljedeći sudionik iz istog subjekta plaća 110 € + PDV) i uključuje tiskanu skriptu s power point prezentacijom, radni pribor, kavu, vodu i sok tijekom predavanja te snack u pauzi. Kotizacija treba biti uplaćena najkasnije 26. 9. 2025. na račun broj HR2523600001103162393, poziv na broj: 01-BROJ PONUDE (opis plaćanja: Kotizacija za seminar – 29. 9. 2025.).
Obrt Alineja je od 1. 9. 2025. u sustavu PDV-a.
Dodatne informacije: