Upravljanje i održavanje zgrada (pravni okvir, otvorena pitanja i smjernice za snalaženje u „šumi“ propisa)

Predavač/i:

Datum i vrijeme:

Vrijeme završetka:

Lokacija:

ŠTO I ZAŠTO? Zakon o upravljanju i održavanju zgrada (NN 152/24) stupio je na snagu 1. 1. 2025. Taj Zakon uvodi niz novih prava i obaveza za vlasnike posebnih dijelova nekretnine, ali i za upravitelje stambenih zgrada te lokalne jedinice, bilo da regulira nove pravne institute, bilo da reformira postojeće. Radi provedbe Zakona u punom obimu doneseni su, objavljeni te su stupili na snagu: Pravilnik o kućnom redu, Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra upravitelja zgrada te Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja Registra zajednice suvlasnika (svi pravilnici objavljeni su u NN 86/25 i stupili su na snagu 12. 6. 2025.). Donošenjem tih pravilnika ispunjeni su uvjeti da se započne sa stvarnom primjenom Zakona.

No, već prvi mjeseci primjene Zakona bili su dovoljni da se uoče i utvrde nedorečenosti i proturječnosti pojedinih njegovih odredaba, bilo da se radi o pravnim prazninama, bilo da se radi o potrebi da se tumačenje tih odredaba uskladi s odredbama drugih zakona. Treba, naime, naglasiti da se na upravljanje i održavanje zgrada primjenjuje, osim navedenog, i niz drugih zakona, poput – Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima, Zakon o zemljišnim knjigama, Zakona o parničnom postupku, Ovršnog zakona, GDPR-a, Zakona o udrugama itd.

Stoga će se na ovom seminaru iznijeti do sada uočeni problemi u primjeni zakona, koji su proizašli iz upita pojedinaca i temeljitog proučavanja samog Zakona te dati odgovori na pitanja kako u vezi s njima postupiti. Predavači će također sudionike uputiti u to koje propise i njihove odredbe redovito treba primjenjivati i u skladu s njima tumačiti odredbe Zakona o upravljanju i održavanju zgrada. Naposljetku, slijedom upita sudionika seminara i u interakciji s njima raspravit će se i pokušati dati odgovori i na druga otvorena pitanja. To podrazumijeva i ostavljanje otvorene komunikacije za nova otvorena pitanja i nejasnoće kojih će i u budućnosti vjerojatno biti. Sudionici seminara dobit će skriptu s power point prezentacijama predavača i oglednim primjerom međuvlasničkog ugovora.

ZA KOGA? Seminar je namijenjen upraviteljima zgrada i predstavnicima suvlasnika, jedinicama lokalne i područne (regionalne) samouprave, korporativnim pravnicima, odvjetnicima i sucima, ali i onima koji se namjeravaju profesionalno angažirati kao prinudni predstavnici suvlasnika.

Program:

1. Zakon o upravljanju i održavanju zgrada i pravilnici – pregled pravnog okvira:

  • zajednica suvlasnika i registar zajednice suvlasnika
  • registar upravitelja zgrada
  • (novi) međuvlasnički ugovori
  • (novi) ugovori o upravljanju zgradama
  • zajednička pričuva
  • različite vrste odluka i različite većine – olakšanje za upravljanje zgradama
  • obveze suvlasnika
  • obveze predstavnika suvlasnika
  • obveze upravitelja
  • obveze jedinica lokalne samouprave
  • odgovornost za štetu
  • kućni red
  • kratkoročni najam
  • najam za više osoba
  • obavljanje gospodarske djelatnosti
  • zatvaranje lođa/uređenje pročelja/postavljanje klima uređaja
  • sastanci i sazivanje sastanaka
  • način donošenja odluka
  • vijeće suvlasnika
  • prinudni predstavnik suvlasnika
  • prinudni upravitelj

 

2. Osnivanje zajednice suvlasnika i prijava u registar

  • osnivanje zajednice suvlasnika: za stambenu zgradu sa najmanje 4 stana, zgradu mješovite uporabe sa najmanje 3 stana i 1 poslovnim prostorom te tumačeno analogijom poslovnu zgradu sa najmanje 4 poslovna prostora (to nije izričito regulirano)
  • nemogućnost osnivanja zajednice suvlasnika ako su sve samostalne uporabne cjeline u suvlasništvu jedne osobe
  • prijava kod nadležnog ureda za katastar putem ZIS-a – obveza upravitelja zgrade
  • ako su suvlasnici samostalnih uporabnih cjelina bračni drugovi, izvanbračni drugovi, srodnici u međusobnom krvnom ili tazbinskom srodstvu (nije propisano do kojeg stupnja) te životni partneri, tada ne postoji obveza povjeravanja zgrade na upravljanje, ALI primjenjuje se Zakon o upravljanju i održavanju zgrada
    • tko podnosi prijavu u registar zajednice suvlasnika?
    • postoji li obveza prijave i koja je sankcija za slučaj nepodnošenja prijave?



  3. Moguće unutarnje uređenje zajednice suvlasnika

  • mogućnosti koje pruža pravna osobnost zajednice
  • podredna primjena propisa o udrugama
  • oblici organiziranja i donošenja odluka
  • transparentnost i uključenost suvlasnika u procese
  • prilagodba načina funkcioniranja specifičnim potrebama pojedine zgrade

 

4. Upis suvlasnika u registar zajednice suvlasnika i zajednička pričuva

  • obveznici plaćanja pričuve vs suvlasnici
  • preuzimanje podataka o suvlasnicima iz zemljišnih knjiga (prema Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada)
  • obveza upravitelja zgrade da u registar unese podatke o obveznicima plaćanja zajedničke pričuve kada vlasnik nije upisan u zemljišnu knjigu
    • koji su to slučajevi izvanknjižnog vlasništva?
    • može li to značiti priznanje izvanknjižnog vlasništva?
    • može li upravitelj uopće priznavati izvanknjižno vlasništvo?

 

5. Pravni položaj osoba koje nisu izvanknjižni vlasnici

  • mogu li postojati izvanknjižni vlasnici?
  • ako nije regulirano da bi se nekoga smatralo vlasnikom posebnog dijela nekretnine (npr. zaposjednuti i adaptirani vešeraji i spremišta a nije moguće temeljem odredbe čl. 372. stavak 1. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima dokazati stjecanje vlasništva, kakav je položaj tih osoba?)
  • mogu li te osobe biti stranke međuvlasničkog ugovora? Ako ne mogu, što je s plaćanjem zajedničke pričuve?
  • ako te osobe ne plaćaju zajedničku pričuvu, mogu li plaćati naknadu za korištenje zajedničkih dijelova temeljem posebnog ugovora? Porezni tretman takvog prihoda?

 

6. Osnivanje zajednice suvlasnika i funkcionalna cjelina

  • kako napraviti obračun potrebne većine – je li temelj za obračun ukupna vrijednosna površina zgrade i kako se ona definira?
  • vrijedi li to i kada u zgradi postoje stanovi upisani u knjigu položenih ugovora?

 

7. Funkcionalna cjelina i donošenje odluka za upravljanje cjelovitom nekretninom

  • donošenje odluka za cjelovitu nekretninu o potrebnim radovima na zajedničkim dijelovima zgrade te o načinu upravljanja i održavanja zajedničkog zemljišta (članak 13. stavak 2. Zakona o upravljanju i održavanju zgrada)
    • što je s prenamjenom zajedničkog dijela nekretnine (vešeraj, podrum, šupe?)
    • donošenje odluka kvalificiranom većinom ako suvlasništvo stječu suvlasnici u omjeru jednakom veličini njihovih suvlasničkih dijelova
    • jesu li to suvlasnici te funkcionalne cjeline ili cijele zgrade?
    • ako su to vlasnici funkcionalne cjeline koji su tada u pitanju suvlasnički omjeri
    • ako se radi o funkcionalnoj cjelini, ne mijenja li to suvlasničke omjere ostalih suvlasnika iz drugih funkcionalni cjelina i nije li to povreda prava vlasništva pogotovo ako se suvlasnički dio smanji?

 

8. Obračun povrata izdataka upravitelju zgrade kada je on svojim sredstvima podmirio hitne i nužne popravke

  • povrat izdataka: suvlasnici vraćaju, odnosno plaćaju razmjerno veličini suvlasničkih dijelova (prema Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada)
  • povrat izdataka u slučaju funkcionalne cjeline (u naravi to može biti zgrada s 5 ulaza, svaki ulaz ima zajednicu suvlasnika za sebe; ako je ulaz s javne površine i na tom ulazu imamo više od 4 stana)
  • ako svaki ulaz ima npr. 10 stanova, etažiranje i izračun suvlasničkih omjera izvršen je za cijelu zgradu tada ti suvlasnički omjeri ne vrijede za funkcionalnu cjelinu
    • na koji način u tom slučaju izvršiti regres?
    • radi se o novčanim obvezama pa vrijedi predmnijeva prema Zakonu o obveznim odnosima o podjeli na jednake dijelove?
    • mogućnost uređenja međuvlasničkim ugovorom?

 

9. Prestanak zajednice suvlasnika

  • razlozi za prestanak: pripajanje drugoj zajednici suvlasnika i smanjenje broja suvlasnika na jednog vlasnika
  • što ako se smanji broj samostalnih uporabnih cjelina tako da više ne postoje minimalno 4 samostalne uporabne cjeline? Prestanak? Kako?
  • mogućnost reguliranja međuvlasničkim ugovorom

 

10. Međuvlasnički ugovor i uređenje što su zajednički dijelovi zgrade

  • mogućnost uređenja međuvlasničkim ugovorom da neki zajednički dijelovi prema Zakonu o upravljanju i održavanju zgrada nisu zajednički
    • je li to sporazum iz članka 42. Zakona o vlasništvu i drugim stvarnim pravima kojim je regulirana podjela posjeda i vlasničkih ovlasti?
    • posao redovitog upravljanja, potrebna je natpolovična većina (prema Zakonu o vlasništvu i drugim stvarnim pravima i prema Zakonu o upravljanju i održavanju), ali na taj način se ne može izvršiti prijenos vlasništva zajedničkog dijela nekretnine, jer zajednički dio nema sposobnost biti pojedinačno određena stvar (nije samostalna uporabna cjelina) a i za prijenos vlasništva potreban je pravni posao koji sklapaju svi suvlasnici, čija je svrha (causa) prijenos vlasništva, sklopljen u pisanoj formi i proveden upis u zemljišne knjige
    • može li samostalni posjednik dati u najam/zakup zajednički dio koji prema međuvlasničkom ugovoru to nije (npr. krov)?
    • što kada se izmijeni međuvlasnički ugovor i dio zgrade ponovno postane zajednički dio? Prestaje li ugovor o zakupu ili ne?
    • treba li kod ugovora o zakupu takvog dijela nekretnine sklopiti ugovor sa svim suvlasnicima ili barem pribaviti njihovu suglasnost te regulirati posljedice za slučaj izmjena međuvlasničkog ugovora?
    • ogledni primjer međuvlasničkog ugovora

 

11. Sastanci suvlasnika i isključenje suvlasnika sa sastanka

  • Način sazivanja sastanka (poziv, Whatsapp, Viber, e-mail)?
  • koji je sadržaj i doseg isključenja – sudjelovanje na sastanku ili i odlučivanje? Prema ZV-u temeljno je pravo svakog suvlasnika da sudjeluje u odlučivanju
  • kako ostvariti obaviještenost suvlasnika i sudjelovanje u odlučivanju?

 

12. Zaštita osobnih podataka u primjeni Zakona

  • javni registri i obveza dostave osobnih podataka
  • elektroničko glasanje i dokaz identiteta
  • vođenje evidencija (npr. opomene, odluke) i rokovi čuvanja podataka
  • videonadzor zajedničkih dijelova i prava suvlasnika
  • usklađivanje zakonskih obveza s načelima GDPR-a- javni registri i obveza dostave osobnih podataka
  • elektroničko glasanje i dokaz identiteta
  • vođenje evidencija (npr. opomene, odluke) i rokovi čuvanja podataka
  • videonadzor zajedničkih dijelova i prava suvlasnika
  • usklađivanje zakonskih obveza s načelima GDPR-a

Očekivano trajanje je do 14:00h

Prijava na seminar:

Zainteresirani za seminar mogu se prijaviti putem prijavnice najkasnije 25. 9. 2025. Na seminaru sudionici mogu postavljati pitanja, a svoje upite mogu dostaviti i unaprijed, na e-mail seminari@alineja.hr. Interaktivna rasprava na seminaru je poželjna i dobrodošla.

Kotizacija:

Kotizacija za sudjelovanje na seminaru iznosi 130 € + PDV (drugi i svaki sljedeći sudionik iz istog subjekta plaća 110 € + PDV) i uključuje tiskanu skriptu s power point prezentacijom i oglednim primjerom međuvlasničkog ugovora, radni pribor, kavu, vodu i sok tijekom predavanja te snack u pauzi. Kotizacija treba biti uplaćena najkasnije 25. 9. 2025. na račun broj HR2523600001103162393, poziv na broj: 01-26092025–BROJ PONUDE (opis plaćanja: Kotizacija za seminar – 26. 9. 2025.).

Obrt Alineja je od 1. 9. 2025. u sustavu PDV-a.

Dodatne informacije:

Podijelite: